FA09's kollegiefællesskab

FA09 er en af Danmarks største administratorer for kollegier og ungdomsboliger. Kollegierne administreres i FA09’s kollegiefællesskab, som understøtter de særlige forhold og behov, som gør sig gældende for kollegie- og ungdomsboliger. 

FA09 har mange års erfaring med at administrere nogle af de største kollegier i Storkøbenhavn, bl.a. Øresundskollegiet og Grønjordskollegiet. 

Kollegierne omfatter både selvejende institutioner, almene og støttede kollegier.

I kollegiefællesskabet har kollegierne mulighed for at deltage i et tværgående netværk, hvor de frivillige beboerrepræsentanter kan sparre, dele erfaringer og hente inspiration – blandt andet til fundraising og udviklingsprojekter.

KKIK varetager anvisningen til kollegierne, så derfor skal ansøgning om bolig ske via KKIK's hjemmeside. 

Foto: SLA - Øresundskollegiets tagterrasse

Kollegierne i FA09

FA09 administrerer en række kollegier og ungdomsboliger i og omkring København. Fælles for dem alle er gode rammer for studielivet og en professionel administration, der sikrer en tryg og velfungerende hverdag.

Nedenfor kan du se en liste over de kollegier, som er med i FA09's kollegiefællesskab.

  • Øresundskollegiet (PAB)
  • Grønjordskollegiet
  • Sofiegården
  • Kagså Kollegiet
  • Morbærhaven (Albertslund Ungdomsboliger) (1. januar 2026)
  • Kulbanekollegiet
  • Kornerup Kollegiet (PAB)
  • Sadolin Kollegiet (1. januar 2026)
  • Hedorfskollegiet (1. januar 2026)
  • Rebæk Søpark Kollegiet (1. april 2026)
  • Frankrigsgade Kollegiet (1. april 2026)
  • DIK (1. april 2026)
  • Kvintus Kollegiet (1. april 2026)
  • Solbakken (1. april 2026)
  • Hvidovre Hospitals Kollegium (1. april 2026)
  • Ryesgade 58 (1. april 2026)

 

Foto: arki_lab - Grønjordskollegiets Klimahave.

Nyheder fra kollegiefællesskabet

03-11-2025

Sofiegården får bevilling på 3,9 mio. kr.

Kollegiet Sofiegården har netop fået en bevilling på op til 3.967.000 kr. fra Realdania til en ny biogen facade, der skal fremtidssikre den historiske bygning. Bevillingen bliver tildelt som en del af Realdanias tema ’Facader i transformation’.

02-10-2025

FA09 overtager administrationen af 3.200 kollegie- og ungdomsboliger

FA09 udvider markant og overtager nu administrationen af 3.200 kollegie- og ungdomsboliger i Storkøbenhavn som led i det nyligt indgåede strategiske partnerskab med KKIK.

25-09-2025

FA09 og KKIK går sammen om fremtidens kollegier

FA09 og Kollegiernes Kontor I København (KKIK) har indgået et strategisk partnerskab, der samler kræfterne om administrationen og udviklingen af kollegier og ungdomsboliger.

Spørgsmål og svar

Nedenfor finder du svar på en række spørgsmål, som vi ofte får fra ansøgere/beboere vedr. kollegierne. Finder du ikke svar på dit spørgsmål, er du altid velkommen til at kontakte FA09 på fa09@fa09.dk eller tlf. 43 42 02 22 på hverdage kl. 10-14. 

Opskrivning til kollegierne foregår via KKIK.

Hvornår kan jeg skrive mig op til en bolig?

Du kan søge indflytning (ønsket indflytningsdato) 3 mdr. før din forventede studiestart i Københavnsområdet. Du optjener først point/anciennitet fra din ønskede indflytningsdato.
Derfor anbefaler vi, at du tidligst laver din ansøgning 3-4 mdr. inden studiestart.

Hvis du ikke kommer ind på dit studie som planlagt, skal du kontakte os, da din ansøgning så ikke længere kan bruges. Hvis du ikke er påbegyndt dit studie ved opskrivning, skal du huske at uploade dokumentation, så snart du bliver optaget.

Hvor gammel skal man være for at søge bolig?

Generelt er minimum alderen 18 år. Dvs. du kan skrive dig på venteliste den dag du fylder 18. Nogle få kollegier accepterer ansøgere som er 17 år gamle. Du skal dog altid være studieaktiv i Københavnsområdet for at kunne søge indflytning hos os.

Hvornår får jeg tilbudt en bolig?

Ventetiden varierer meget fra det ene kollegium til det andet. På kollegier med forventet ventetid over 1½ år, er det angivet under beskrivelsen af kollegiet på KKIK's hjemmeside.

Man kan ikke ringe eller sende e-mails for at kommer længere frem på ventelisterne. Det er samme vilkår for alle. 

Kan jeg komme på akutlisten?

KKIK/FA09 har ingen akutliste. Du får point for din aktuelle situation, hvilket vil sige at f.eks. en boligløs får max. point. Derudover får du point for anciennitet, hvilket vil sige, at en nyopskrevet boligløs ikke kommer foran en boligløs, som har stået på venteliste i flere måneder.

Jeg søger bolig, mens jeg fremlejer en bolig på et KKIK-kollegium

Du skal vælge midlertidig bolig som din boligsituation. Hvis du vælger KKIK-bolig, bliver du flyttet bagud på ventelisterne.

Skal man være under uddannelse for at søge bolig?

Du kan skrive dig på ventelisten og søge indflytning 3 mdr. før forventet studiestart, så du skal ikke være i gang med uddannelse for at lave ansøgningen, men du skal være under uddannelse for at kunne bo i vores boliger. 

Hvilke studier er godkendte?

Alle SU-godkendte uddannelser samt elev/lærlinge uddannelser er som hovedregel godkendte. Dog skal uddannelsen finde sted i København/Københavns-området.
PhD er ikke godkendt til at søge studieboliger.

Hvornår kan jeg flytte ind?

Du vil få information sammen med kontrakten. Som hovedregel vil inspektøren på kollegiet, sende dig en mail med tid og dato for afhentning af nøgler til din nye bolig.

Jeg har fået tilbudt en bolig, jeg alligevel ikke ønsker, hvad gør jeg?

Hvis du ikke ønsker den pågældende bolig, skal du afslå tilbuddet, og slette det pågældende boligønske fra din ansøgning, så du ikke risikerer at få tilbudt samme type bolig igen.
Hvis det er dit andet tilbud, vil din ansøgning blive slettet, og du må oprette en ny ansøgning og starte forfra på ventelisterne, hvis du fortsat vil søge bolig hos KKIK.
Der gives ingen dispensation.

Jeg har fået et boligtilbud, men skal på udveksling. Kan jeg tage imod boligen?

Når man får en studiebolig, skal man flytte ind i den. Dvs. du kan ikke begynde dit lejeforhold med at være bortrejst, og kan derfor ikke tage imod boligen. Hvis du skal på udveksling, skal du ændre din ønskede indflytningsdato, så den passer med tidspunktet, hvor du er tilbage og kan flytte ind i en bolig.
Hvis du ikke selv kan ændre datoen, skal du sende en mail til os på kkik@kollegierneskontor.dk , og vi vil hjælpe dig med datoen.
Vær opmærksom på, at du skal bo i en studiebolig i min. 6 mdr. før du kan fremleje den.

Hvor længe kan jeg bo på kollegium?

Du kan bo på vores kollegier, så længe du er under uddannelse, men maximalt den normerede studietid for den uddannelse du er på ved indflytning.

Der kan gives dispensation for op til 1 års ekstra beboelse pga. fx. sygdom, studieskift el.l., hvilket i de fleste tilfælde betyder 6 år (bachelor+kandidat+1 år).

Man kan kun færdiggøre én uddannelse, når man bor på kollegium, hvilket betyder, at det ikke er alle som kan bo på kollegium i 6 år. Et års dispensation skal altid godkendes af administrator, og er kun muligt så længe man fortsat er under uddannelse.

Når du er færdig med din uddannelse, har du pligt til selv at sige op, og fraflytning skal ske senest 3 mdr. efter uddannelsen er afsluttet. 

 

Hvad er gyldig studiedokumentation?

Når du søger bolig hos KKIK, skal du uploade gyldig studiedokumentation for at beholde din ansøgning, og for at kunne modtage tilbud om en bolig.

(Hvis du laver din ansøgning, inden du er optaget på din uddannelse, skal du uploade bekræftelsen, så snart du modtager den fra dit studie/uddannelse)

Hvis du læser på en videregående uddannelse, må din dokumentation højst være 1 år gammel.

Hvis du læser på en ungdomsuddannelse, må din dokumentation højst være 3 mdr. gammel.

Hvis du ikke uploader dokumentation, bliver din ansøgning slettet.
 

Som gyldig dokumentation regnes:

  • Bekræftelse på at du er indskrevet - det er et dokument fra din uddannelse, hvor det fremgår hvad du læser, hvornår du er startet på uddannelsen, og evt. hvornår du forventes at afslutte uddannelsen.
     
  • Elevkontrakt - hvis du er elev/lærling, er det din elevkontrakt, som er dokumentation. Den side, hvor adresse på din læreplads og slutdato for elevforholdet, fremgår, er den som er vigtigst.
     
  • Bekræftelse fra praktikplads - hvis du læser udenfor København, men skal i praktik i København, er det en bekræftelse fra din praktikplads, hvor praktikpladsens adresse og praktikperioden skal fremgå.
     
  • Skema - hvis du læser enkeltfag, fx. KVUC/VUC, skal du uploade dit skema hver gang det skifter (typisk hvert halve år)
     
  • Optagelsesbekræftelse/-besked - hvis du har skrevet dig op til boliger inden du var optaget på din uddannelse, skal du uploade optagelsesbekræftelsen så snart du modtager den. Så snart du ER startet på din uddannelse, skal du uploade en af ovenstående.

 

NB! Studiekort er IKKE gyldig dokumentation! 

Du uploader ved at logge ind på din ansøgning og klikke på "Ansøgning" og derefter på "Dokumentation" Så åbnes et billede, hvor du kan vælge hvad du vil uploade.

Hvordan søger jeg om intern flytning?

Du kan søge om intern flytning (komme på den interne venteliste) til andre boliger i samme boligorganisation. Du kan derfor ikke komme på intern venteliste til andre boliger i FA09, hvis de tilhører en anden boligorganisation. 

Hvis du tildeles en ny bolig via den interne venteliste, er det et krav, at du opsiger din nuværende bolig. Det er således ikke muligt at leje to boliger i samme boligorganisation samtidig. 

OBS: Du skal dog være opmærksom på den enkelte boligorganisationens karensperiode (krav om boperiode i nuværende bolig), før du kan blive aktiv på den interne venteliste.

En opskrivning på den interne ventelisteliste følger boligen. Det er udelukkende den, der står på lejekontrakten, som kan gøre brug af fortrinsretten fra den interne venteliste. 

Kontakt FA09 på fa09@fa09.dk, hvis du har andre spørgsmål til intern flytning.

Kan jeg fremleje min studiebolig?

Når du bor i vores boliger, er det muligt at fremleje sin bolig, hvis man f.eks. skal på exchange/internship i en periode, og daglig pendling vil være umuligt.

Kontakt FA09 på fa09@fa09.dk for at få blanket til udfyldning vedr. fremleje.

Reglerne for fremleje er flg.:

  1. Find en lejer, der kan leje din bolig mens du er væk, evt. ved opslag i kollegiets facebookgruppe. Hvis du bor i en 2-personers bolig, skal du udleje til to personer, da det er et krav, at antallet af beboere er det samme. Kun en af fremlejetagerne skal være under uddannelse.
    Hvis du bor i en 2-værelses bolig, kan du ikke nøjes med at fremleje det ene værelse. Man fremlejer hele boligen ved fremleje. 
     
  2. For at fremleje skal du have boet i lejemålet i mindst seks måneder op til fremlejekontraktens start. I Morbærhaven skal du være beboer i min. 1 år inden du kan fremleje. Du må kun fremleje i maximalt seks måneder, men du kan godt fremleje flere gange, men altid med mindst seks måneders mellemrum.
     
  3. Du må kun fremleje i perioden for din exchange/internship + evt. 14 dage i hver ende. Dvs. du må ikke fremleje yderligere, hvis du fx. vælger at holde ferie i forbindelse med dit ophold.
     
  4. Fremlejetager skal være aktiv studerende i Københavnsområdet i fremlejeperioden.
    Studiedokumentationen for fremlejetager skal altid vedlægges fremlejekontrakten.
     
  5. Aftal opsigelsesvarsel med fremlejetager. Hvis I aftaler at fremlejekontrakten kan opsiges i lejeperioden og fremlejetager opsiger kontrakten, mens du er bortrejst, hæfter du selv for lejemålet.
     
  6. Der kræves dokumentation for, at du fraflytter lejemålet i uddannelsesrelateret øjemed, og at pendling fra dit lejemål i perioden er umuligt.
     
  7. Det er muligt at fremleje til flere forskellige fremlejetagere inden for samme fraflytningsperiode, men der kræves i så fald en separat fremlejekontrakt for hver fremlejetager. (dette gælder ikke samtlige kollegier - spørg din administrator)   
     
  8. Husleje for fremlejemålet må ikke overstige den til enhver tid gældende husleje (dvs. husleje, evt. aconto forbrug, antennebidrag, internet og beboerforeningskontingent). Den aktuelle husleje vil altid fremgå af præsentationen af kollegiet på www.kollegierneskontor.dk
     
  9. Det er op til dig og fremlejetager at fastsætte depositum; en måneds husleje er dog vejledende, også selvom du udlejer værelset møbleret.  
     
  10. Du hæfter i forhold til udlejer. Dvs. i forhold til udlejeren er det dig, der skal betale husleje m.v. Det er dig, der hæfter i forhold til kollegiet for overholdelse af husorden. Kollegiet vil derfor kunne opsige eller ophæve lejemålet overfor dig, hvis fremlejetagerens adfærd er sådan, at din tilsvarende adfærd ville kunne udløse en opsigelse.
     
  11. Fremlejeaftalen inkl. bilag fremvises i god tid til godkendelse hos administrator.
    Administrator godkender på mail. 
     
  12. Fremleje uden administrators godkendelse vil føre til opsigelse af fremlejegiver.

Skal dit kollegie være en del af fællesskabet?

Hos FA09 har vi mange års erfaring med administration af kollegier og ungdomsboliger. 

Her får I ikke bare en effektiv og professionel administration, I bliver en del af et stærkt fællesskab af kollegier og boligorganisationer, der deler viden, erfaringer og gode løsninger på tværs.

Vi tilbyder blandt andet:

  • Effektiv administration af huslejeopkrævning, regnskab, budget og vedligehold.

  • Rådgivning om drift, udvikling og beboerdemokrati.

  • Digitale løsninger, der gør hverdagen lettere for både beboere og bestyrelse.

  • Et netværk af kollegier, der samarbejder om alt fra sociale aktiviteter og fundraising.

Uanset om I er et lille kollegie eller en større boligforening med ungdomsboliger, tilpasser vi løsningen til jeres behov.

Vil I høre mere?
Kontakt os og få en uforpligtende snak om, hvordan FA09 kan hjælpe jeres kollegie med at blive en del af fællesskabet.

Foto: Kollegiet Sofiegården.