Alt om forbrugsregnskaber
Nedenfor har vi samlet de oftest stillede spørgsmål til forbrugsregnskaber.
Finder du ikke svar på dit spørgsmål, er du velkommen til at kontakte os på forbrug@fa09.dk eller på tlf. 43 42 02 22 på hverdage mellem kl. 10 og 14.
Hvornår får jeg mit forbrugsregnskab?
Du modtager dit forbrugsregnskab senest fire måneder efter forbrugsregnskabets udløb eller tre måneder efter, at FA09 har modtaget årsopgørelsen fra forsyningsselskabet.
Modtager du både vand-, el- og varmeregnskab, kan vand-/elregnskabet i nogle tilfælde følge varmeregnskabet, så de kommer samtidig.
Det er ikke sikkert, at forbrugsregnskabet kommer præcis samme måned hvert år.
Hvem er min leverandør på vand og varme?
På dit forbrugsregnskab står der, hvem målerleverandøren er og hvem der udarbejder forbrugsregnskabet. Normalt er leverandøren af vand og varme de kommunale vand- og fjernvarmeværker. Ejendommen kan dog have egen varmecentral med f.eks. varmepumper, gas-, pille-, eller oliefyr.
Hvilken varmekilde har jeg?
Af dit forbrugsregnskab fremgår det, hvilken opvarmningsform din afdeling har.
Hvor kan jeg se mit forbrug af vand og varme?
Hos de fleste målerfirmaer har du mulighed for at følge med i dit forbrug på f.eks. vand og varme ved at logge på deres hjemmeside eller app.
Kontakt målerfirmaet, hvis du ikke har fået oplyst dine loginoplysninger eller har brug for hjælp til at logge ind.
Det er en god idé at tjekke dine måleraflæsninger løbende. Hvis du oplever uregelmæssigheder, skal du hurtigst muligt kontakte ejendomskontoret.
Hvordan får jeg en kopi af mine varmeregnskaber?
Du kan finde dit seneste forbrugsregnskab under Dokumenter på beboerappen FA09 Mit Hjem eller ved at logge ind som beboer på www.fa09.dk. Når du er logget ind, skal du klikke på menupunktet Beboer og derefter Dine dokumenter.
Alternativt kan du sende en forespørgsel til FA09 på forbrug@fa09.dk.
Hvordan søger jeg om varmetilskud eller varmetillæg?
Du kan søge om varmetilskud, hvis du er folkepensionist, eller hvis du har fået tilkendt førtidspension før den 1. januar 2003.
Varmetillæg er et tilskud til dine varmeudgifter, som du kan modtage, uanset hvilken opvarmningsform, der anvendes i din afdeling.
Du skal søge om varmetillæg via www.borger.dk. Du kan søge efter varmetillæg i deres søgefelt.
Hvem aflæser mine målere?
Normalt er det dit målerselskab, der aflæser dine målere. Det kan både være ved fjernaflæsning eller ved direkte aflæsning af måleren i lejemålet. Alternativt kan en medarbejder fra ejendomskontoret have behov for adgang til aflæsning af målere i lejemålet.
Hvorfor betaler jeg for vand i mit varmeregnskab?
Der bruges energi til at opvarme koldt vand til varmt vand. Den energi, der bruges til at opvarme vandet opkræves via varmeregnskabet. Selve forbruget af vand afregnes ikke i varmeregnskabet, men vil fremgå af vandregnskabet.
Hvorfor er mit forbrug skønnet?
Hvis der ikke har været adgang til målerne i dit lejemål eller målerne har været defekte, vil dit forbrug være skønnet. Skønnet vil blive beregnet ud fra foregående års forbrug, periode og antal graddage i din forbrugsperiode.
Hvilke udgifter er med i fordelingen af forbrugsregnskabet?
I et vandregnskab er der udgifter til vand og vandafledning.
I et varmeregnskab er der udgifter til opvarmning af ejendommen samt evt. energi til opvarmning af vand.
Udgifterne vil enten være delt mellem lejerne ud fra antal kvadratmeter pr. lejemål eller efter forbrug på målere i lejemålene.
Hvordan stiller jeg spørgsmål til eller gør indsigelse over mit forbrugsregnskab?
Hvis du har spørgsmål til dit forbrugsregnskab, kan du sende en mail til forbrug@fa09.dk. Husk at skrive dit lejemålsnummer i emnefeltet. Det er også denne mail, der kan bruges til at få ændret acontobeløb.
Indsigelse vedr. forbrugsregnskab skal omhandle en konkret klage over f.eks. defekt måler eller forkerte oplysninger i forbrugsregnskabet. Hvis du ønsker at gøre indsigelse, skal du anvende blanketten ”Indsigelse over forbrugsregnskab” her: https://fa09.dk/information/blanketter
Blanketten skal udfyldes og sendes til forbrug@fa09.dk. Blanketten kan også hentes via denne QR-kode.
Kan jeg få mit acontobeløb ændret?
Du kan altid få sat dit acontobeløb op. Vi regulerer acontobeløbet efter sidste års forbrug + eventuelle prisstigninger, hvis man har boet der i hele perioden.
Hvis du vil have sat acontobeløbet ned, kan du risikere at modtage en efterbetaling året efter. Det er en pengepligtig ydelse, som du skal betale, og du kan blive sat ud af dit lejemål, hvis du ikke betaler.
Som udgangspunkt kan acontobeløbet ikke sættes længere ned end sidste års forbrug. Hvis du ønsker at ændre i dit acontobeløb, skal du sende en mail til forbrug@fa09.dk.
Modregnes forbrugsregnskabet i min husleje?
Tilbagebetalingen modregnes i den førstkommende husleje efter udsendelse. Hvis du skal have flere penge tilbage end din husleje, overføres restbeløbet til dig.
Kan min efterbetaling deles over mere end 3 måneder?
Vi vil meget gerne finde en løsning, og som udgangspunkt er der mulighed for at dele efterbetalingen op. Dog er det en individuel vurdering, hvor vi bl.a. ser på tidligere betalingshistorik. Kontakt os gerne, så vi sammen kan finde den bedste løsning.
Kan jeg mindske mit forbrug ved slukke for nogle varmeapparater?
Faktisk kan det ende med at give en dyrere varmeregning, hvis du f.eks. kun har en enkelt radiator tændt. Det kræver nemlig mere energi at have én radiator tændt på høj varme end at have flere tændt på lav varme. Du udnytter energien bedst ved at indstille alle radiatorer ens.
Kan jeg sammenligne mit forbrug med andres?
Du kan ikke umiddelbart sammenligne dit forbrugsregnskab med andre, da I formentligt ikke har samme energiforbrug. Det er heller ikke sikkert, I betaler det samme i aconto. Derfor vil I heller ikke have den samme efterbetaling eller tilbagebetaling.
Hvad er forskellen på ejendommens og min forbrugsperiode?
Ejendommens forbrugsperiode dækker hele regnskabet, hvor din forbrugsperiode kun dækker den periode, du har boet der eller hæftet til.
Hvornår får jeg mit forbrugsregnskab efter fraflytning?
Når du er fraflyttet, modtager du først dit forbrugsregnskab, når ejendommens forbrugsperiode er gået. Det betyder, at der i nogle tilfælde kan gå op til et år, før du modtager det afsluttende forbrugsregnskab.
Skal jeg selv melde flytning til målerfirmaer i fobindelse med fraflytning af lejemål?
Hvis du fraflytter din lejlighed, vil dine målere automatisk blive aflæst/frameldt i forbindelse med fraflytningssyn.