Privatlivspolitik
Her kan du læse om, hvordan FA09 behandler persondata i administrationen, herunder databehandling i forbindelse med jobsøgning i FA09 og boligorganisationerne samt tv-overvågning i boligafdelinger.
Du kan klikke på filnavnene for at åbne dokumenterne i PDF.
Længere nede findes privatlivspolitikken i tekstform.
Behandling af personoplysninger om beboere hos FA09
I FA09 behandler vi løbende forskellige persondata om dig. Vi er derfor forpligtede til at orientere dig om, hvilke oplysninger om dig vi indhenter, registrerer, videregiver eller i øvrigt behandler. Overordnet set behandler vi dine oplysninger i forbindelse med dit lejeforhold i henhold til de gældende regler herfor.
FA09’s dataansvar
FA09 er dataansvarlig for de oplysninger, der behandles af os i forbindelse med lejeforholdet, og vi har i henhold til persondataloven ansvaret for, at dine personoplysninger behandles i henhold til gældende lovgivning.
FA09 behandler persondata relateret til udlejning i forbindelse med nedenstående:
Oprettelse af en sag
Når du lejer en bolig, opretter vi en sag i vores it-system. Her registrerer vi en række forskellige personoplysninger, der som udgangspunkt stammer fra dig selv.
Vi registrerer bl.a. identifikationsoplysninger, herunder dit navn, adresse, privat og arbejdstelefonnumre og e-mailadresse. Der registreres desuden medlemsnummer/opskrivningsnummer samt oplysninger om husstandens størrelse og sammensætning, herunder antal hjemmeboende børn og eventuelle værgeforhold mv.
Herudover registreres oplysninger om, hvorvidt boligen er blevet anvist af kommunen, om der modtages økonomisk støtte til lejen fra kommunen, eller om du har et kommunalt beboerindskudslån.
Hvis du har bor i en almen ungdomsbolig, hvor lejeforholdet er betinget af, at du under uddannelse indhenter og behandler vi også oplysning om din uddannelsesmæssige status.
Personnummer
Herudover beder vi om samtykke til at behandle dit personnummer (CPR-nummer).
Dette sker, da vi har behov for at kunne identificere dig i forbindelse med administrationen. Dit personnummer vil også kunne blive brugt i forbindelse med overførsel via NemKonto og til brug ved digital signatur.
Økonomiske forhold
Der er en række situationer, hvor vi som boligorganisation må behandle oplysninger om dine økonomiske forhold. Dette kan fx være oplysning om, at du har fået støtte til betaling af beboerindskud, at du er i restance med leje eller anden pligtig pengeydelse eller om forfalden gæld til boligorganisationen.
Oplysninger om sygdom og funktionsnedsættelser mv.
Det kan også være nødvendigt, at vi behandler oplysninger om, at du har særlige behov, herunder en funktionsnedsættelse, der gør det påkrævet at boligen er indrettet særligt hertil. Sådanne oplysninger kan behandles med henblik på at afklare, om du lever op til de kriterier, der i visse tilfælde giver dig fortrinsret til en bolig eller berettiger den boligsøgende til en bolig med særlig indretning.
Derudover kan det være sagligt, at vi behandler oplysning om, at du er syg, hvis du ønsker at indgår en aftale om fremleje pga. midlertidigt fravær fra boligen i forbindelse med din sygdom.
Strafbare forhold
Ifølge lovgivningen har vi som boligorganisation mulighed for at modtage oplysninger om strafbare forhold, som en beboer har begået inden for eller med virkning i det boligområde, som den pågældende bor i, eller mod en ansat i boligorganisationen. Politiet må videregive sådanne oplysninger, når dette er nødvendigt som led i en tryghedsskabende indsats. Sådanne oplysninger kan endvidere behandles, hvis lejeaftalen hæves.
Vores behandling af oplysningerne
Oplysningerne i systemet kan vi eventuelt sammenkøre med oplysninger om andre beboere, fx for at lave forskellige former for statistikker, ex. fraflytningsstatisk, udsættelsesager mv.
Nogle af oplysningerne indarbejder vi i din lejekontrakt. Kontrakten opbevares på din sag hos os, og du får udleveret en kopi. Vi gemmer også oplysningerne digitalt i vores it-system.
Vores håndtering af dine personoplysninger til brug for administration af dit bolig- og lejeforhold foregår adskilt fra alle andre sager, og kun medarbejdere, der er autoriseret hertil, har adgang til de relevante personoplysninger. For alle de nævnte personoplysninger gælder, at de behandles i overensstemmelse med de retningslinjer og rammer, persondataloven sætter herfor.
Behandling af persondata i anden sammenhæng:
Husordensklager
Vi er som boligorganisation forpligtet til at behandle klager fra lejere og i fornødent omfang agere over for de lejere, der bl.a. tilsidesætter god skik og orden. I forbindelse med vores håndtering af klagesager behandler vi en række personoplysninger elektronisk.
Der henvises til ”Behandling af personoplysninger i forbindelse med husordensklager”, der er tilgængelig på www.fa09.dk.
Vaskeri
I forbindelse med afregning af dit vaskeriforbrug, udveksler vi persondata med vaskeriudbyder. Disse data indlæses i vores administrationssystem til brug for opkrævning af den månedlige huslejeopkrævning. Derudover registrerer vi, når beboerne har fået udleveret en ”nøgle/brik” til tidsreservationer samt registrering af vaskeforbrug.
Vand
I forbindelse med afregning af dit varmeforbrug, udveksler vi persondata med den virksomhed, som forestår aflæsning af varmemåler(e) og eventuelt også forsyningsvirksomheden i dit område. Disse person- og forbrugsdata indlæser vi vores administrationssystem til brug for opkrævning af dit varmeforbrug sammen med huslejen.
I forbindelse med eventuel klagesag kan det være nødvendigt at udveksle persondata med ejendomsmesteren eller anden ansat i boligorganisationen eller –afdeling, samt med Beboerklagenævnet.
Varme
I forbindelse med afregning af dit vandforbrug, udveksler vi persondata med den virksomhed, som forestår aflæsning af vandmåler(e) og eventuelt også forsyningsvirksomheden i dit område. Disse person- og forbrugsdata indlæser vi vores administrationssystem til brug for opkrævning af dit vandforbrug sammen med huslejen.
I forbindelse med eventuel klagesag kan det være nødvendigt at udveksle persondata med ejendomsmesteren eller anden ansat i boligorganisationen eller –afdeling, samt med Beboerklagenævnet.
El
Hvis du har givet os fuldmagt til at tilmelde husstanden til det relevante elhandelsvirksomhed, vil vi endvidere behandle oplysninger til brug for tilmeldingen, herunder det el-produkt, som husstanden benytter. I forbindelse med eventuel klagesag kan det være nødvendigt at udveksle persondata med ejendomsmesteren eller anden ansat i boligorganisationen eller –afdeling, samt med Beboerklagenævnet.
Dørkort/nøglelogin
Du har fået et dørkort (nøglekort), som aktiverer de elektroniske dørlåse hos os. Låsene er koblet til et alarmsystem. Dit dørkort har et nummer, som bliver registreret i en elektronisk log, når du åbner en dør med elektronisk lås. Loggen viser, hvornår dit kort er blevet brugt, og hvor.
Logoplysningerne kan potentielt benyttes til at spore, hvilke døre nøglekortet har været brugt til at åbne med, samt tidspunktet herfor. Vi bruger kun oplysninger i helt særlige tilfælde, fx i tilfælde af indbrud. Den elektroniske log overskrives med jævne mellemrum og er altså ikke bestandig. Hvis du afbryder en udløst alarm ved hjælp af dit dørkort, registreres det også.
Tv-overvågning
Vi foretager tv-overvågning med henblik på at forebygge og opklare kriminalitet, og det er markeret med skiltning de steder, hvor kameraerne er placeret. Der henvises til vores retningslinjer for tv-overvågning.
Parkering
I forbindelse med parkering udveksler vi persondata (navn, adresse, lejemålsnummer og e-mail) med den virksomhed, som forestår parkeringskontrollen på området. Ved oprettelse af parkeringslicens kræves der tillige nummerpladeoplysninger.
I forbindelse med eventuel klagesag kan det være nødvendigt at udveksle persondata med ejendomsmesteren eller anden ansat i boligorganisationen eller –afdeling samt med Beboerklagenævnet.
Venteliste
Hvis du er opnoteret på boligorganisationernes venteliste, behandler FA09 også i den forbindelse en række oplysninger om dig. Der henvises til vores beskrivelse om behandling af personoplysninger i forbindelse med administration af venteliste, der er tilgængelig på www.fa09.dk.
Beboerappen FA09 Mit Hjem
Når du anvender beboerappen FA09 Mit Hjem, behandles dine personoplysninger i overensstemmelse med GDPR. Appen viser data, som allerede er registreret om dig, og vi indsamler ikke andre oplysninger via appen end dem, du selv angiver, f.eks. en ændring i dine stamoplysninger eller hvis du indsender en opgave til ejendomskontoret.
Opbevaring, overførsel og videregivelse mv.:
Opbevaring af persondata
Oplysningerne om dig opbevares på vores adresse Stationsparken 24, 2.th, 2600 Glostrup på vores servere.
Visse oplysninger opbevares tillige hos vores databehandlere i forbindelse med backup, i-Syn, i-Rekvi m.v. som løses eksternt. Opbevaring af oplysningerne hos eksterne samarbejdspartnere (vores databehandlere) er undergivet de danske databeskyttelsesregler i persondataloven, og der er indgået databehandleraftaler med databehandlerne, der skal sikre, at dine oplysninger bl.a. ikke kommer uvedkommende i hænde.
Dine personoplysninger kan også overlades til vores advokater eller andre til brug for løsningen af en konkret opgave. Det kan fx være, hvis boligorganisationen har brug juridisk bistand i en sag, hvor du er involveret, og hvor de relevante personoplysninger derfor skal bruges af vores advokat.
Videregivelse mv.
Vi behandler alle oplysninger fortroligt og videregiver dem ikke til tredjemand, medmindre vi efter lovgivningen har hjemmel hertil. Nedenfor omtales en række situationer, hvor der vil kunne ske videregivelse.
Optagelser fra tv-overvågning, der er sket med henblik på at forebygge og opklare kriminalitet, kan videregives til politiet. Der henvises i den forbindelse til vores retningslinjer for tv-overvågning.
Endvidere kan der ske videregivelse i sager om husordensklager. Oplysninger fra klagesager kan i den forbindelse tilgå beboerklagenævnet, ligesom oplysningerne kan tilgå boligretten, der bl.a. kan tage stilling til, om opsigelsen af et lejemål er berettiget. Der henvises i den forbindelse til vores beskrivelse af husordensklager, der er tilgængelig på www.fa09.dk.
Derudover giver lovgivningen mulighed for, at der kan ske videregivelse af personoplysninger mellem boligorganisationer, i tilfælde af at boligorganisationen har opsagt eller ophævet et lejemål beliggende i en bestemt afdeling, når videregivelsen er nødvendig for at styrke den tryghedsskabende indsats i et boligområde.
I visse tilfælde er boligorganisationen derudover forpligtet til at videregive personoplysninger til kommunen. Dette gælder fx hvis en beboer, der har fået anvist sin bolig af kommunalbestyrelsen inden for det første år af lejeforholdet er i restance med betalingen, og boligorganisationen derefter sender påkrav til lejeren. Kommunalbestyrelsen skal i sådanne situationer tillige underrettes om påkravet. Derudover skal boligorganisationen fx give kommunen skriftlig underretning, hvis boligorganisationen anmoder fogedretten om beboerens udsættelse af den lejede bolig grundet betalingsmisligholdelse, således at de sociale myndigheder kan bistå lejeren.
Vi offentliggør ikke oplysninger om vores lejere eller andre beboere.
I forbindelse med og efter fraflytning:
Oplysninger om opsigelse og baggrunden mv.
I forbindelse med opsigelsen af et lejemål registreres relevante oplysninger om baggrunden for opsigelsen og/eller fraflytningen. Dette sker bl.a., så vi kan dokumentere baggrunden for opsigelsen og/eller fraflytningen.
Lovgivningen giver udlejer en række muligheder for at hæve lejeaftalen. Disse muligheder følger bl.a. af almenlejelovens kapitel 15. Lovgivningen indebærer bl.a., at lejeaftalen kan hæves, hvis leje eller anden pligtig pengeydelse ikke er betalt rettidigt, hvis lejeren har tilsidesat god skik og orden, eller hvis nogen er straffet i medfør af § 4 i lov om forbud mod besøgende i bestemte lokaler for at have modtaget besøgende i eller ved det lejede i strid med et forbud nedlagt i medfør af loven. Dette betyder bl.a., at boligorganisationen kan behandle både fortrolige oplysninger (om fx økonomiske forhold) og følsomme oplysninger (om fx strafbare forhold) i forbindelse med situationer, hvor lejeaftalen hæves.
Derudover giver lovgivningen mulighed for, at der kan ske videregivelse af personoplysninger mellem boligorganisationer, i tilfælde af at boligorganisationen har opsagt eller ophævet et lejemål beliggende i en bestemt afdeling, når videregivelsen er nødvendig for at styrke den tryghedsskabende indsats i et boligområde.
Sletning af data
Persondataloven indeholder ikke specifikke regler om, hvornår personoplysninger skal slettes. Dette skal afgøres af os som dataansvarlige i den enkelte situation. Ved vurderingen heraf skal der navnlig lægges vægt på, om en fortsat opbevaring tjener et sagligt
formål.
Vi anser hensynet til at kunne opbevare dokumentation for historikken i forbindelse med udlejning af din bolig, herunder at vi har mulighed for at se, hvilke skridt der tidligere er foretaget, for et sagligt formål. De data, vi bruger til at administrere dit lejeforhold, vil derfor som udgangspunkt først blive slettet 5 år efter du er fraflyttet din bolig.
Øvrige oplysninger om dig, som ikke er nødvendige at opbevare for at administrere lejeforholdet, vil blive slettet på det tidspunkt, hvor der ikke længere er noget sagligt behov for fortsat opbevaring, eller hvis lovgivningen i øvrigt pålægger os at slette disse oplysninger på et bestemt tidspunkt, dog ikke senere end 5 år fra fralytningsdato.
Dine rettigheder:
Oplysningspligt
Persondataloven giver dig forskellige rettigheder, når vi behandler persondata om dig elektronisk. Og loven pålægger os visse pligter – som fx at fortælle dig, at vi har indsamlet eller vil indsamle persondata om dig.
Hvis vi i særlige tilfælde behandler andre persondata om dig eller foretager en anden form for behandling end den, vi beskriver her, vil vi informere dig særskilt om det. Særlige tilfælde kan fx være, hvis der klages over dig for tilsidesættelse af husordenen.
Indsigt, berigtigelse mv.
Du har også ret til at få at vide, hvilke oplysninger om dig vi har samlet i forbindelse med vores administration af dit lejeforhold, og du har ret til at se oplysningerne. Du har ret til at bede om, at vi retter eller sletter oplysninger, hvis du mener, at de fx er forkerte eller giver et forkert indtryk. Og vi har pligt til at tage stilling til din anmodning.
I det omfang du har givet dit samtykke til behandling af dine persondata, har du altid mulighed for at tilbagekalde dette. Vi kan dog fortsat behandle de personoplysninger, som ikke baserer sig på dit samtykke.
Yderligere oplysninger
I det omfang du har spørgsmål til ovenstående eller dine rettigheder i henhold til persondataloven, har du altid mulighed for at kontakte FA09. Du kan læse mere om persondataloven og dine rettigheder på Datatilsynets hjemmeside www.datatilsynet.dk.
Datatilsynet er den myndighed, der i sidste ende kan vurdere, om dine persondata behandles lovligt – fx som led i en klagesag.
December 2022 / version 1.1